Interview José Lenes-Haarsma
José (32) behoort tot de nieuwe generatie Haarsma’s en is in toenemende mate betrokken bij het management en de toekomstige structuur van het familiebedrijf. Het ondernemen is José letterlijk met de paplepel ingegoten.
José (32) behoort tot de nieuwe generatie Haarsma’s en is in toenemende mate betrokken bij het management en de toekomstige structuur van het familiebedrijf. Het ondernemen is José letterlijk met de paplepel ingegoten.
Als kind hoorde zij al de gesprekken die thuis aan de eettafel met de familie plaatsvonden. Het delen van kennis is haar dan ook niet vreemd. En dat komt nu, in een volwassen leeftijdsfase, goed van pas. José waardeert de authentieke waarden en normen van het familiebedrijf. Maar zij ziet ook in dat je door alleen ‘maar familie’ te zijn de concurrentiestrijd niet wint.
De wereld is ten opzichte van de start in 1965 anders geworden. Professioneler, (inter)nationaler, veeleisender en veel meer merkbewust. Veel groothandels en productiebedrijven uit die begintijd zijn in de loop der jaren dan ook gestopt of werden overgenomen. In plaats van regiomarkten spreken we nu van een landelijke markt en ook van nationale concurrenten die soms in handen zijn van multinationals.
Daar komt een andere managementvorm bij kijken. En ook een andere organisatiestructuur. Dan komt ook professionele marketing om de hoek kijken. Dat betekent beslist niet dat wij onze roots loslaten.
Het DNA is gevormd door mijn familie. Wij koesteren die waarde en laten dat gevoel nooit en te nimmer los. Persoonlijke aandacht en betrokkenheid staan altijd centraal in onze werkwijze. Met leveranciers, klanten en natuurlijk ook onderling met onze 100 collega’s. Samen benadrukken we iedere dag ‘de smaak van Haarsma’, het goede en voorbeeldige gedrag van ons familiebedrijf in de maatschappij.
Kwaliteit van de producten staat daarbij centraal. Die moet altijd meer dan perfect zijn. Maar ook in de processen daaromheen mag helemaal niets misgaan. Met de corporate merknaam ‘Foodimpuls’ willen wij onze expertise op dit gebied uitdragen. De bedrijfsprocessen moeten iedere dag optimaal voor elkaar zijn. Zodat onze klanten volledig op ons kunnen rekenen. Daar spannen wij ons als team voor in.”
Onze verkoopadviseurs kunnen je alles vertellen over onze concepten. Bel gerust!